1907 – 1927
Historien om GANT begynner med en ukrainsk gutt på jakt etter et bedre liv, som seilte til Amerika, ble forelsket, fant suksess og for alltid endret amerikansk stil. Berl Gantmacher var en møllersønn fra Miropol i Ukraina som, da han var tenåring, allerede hadde tatt veien fra det russiske imperiet til Rotterdam. Derfra fortsatte han vestover, og tok fatt på S.S. Potsdam, et dampskip fra Holland America Line, og seilte til New York City. Arkivene på Ellis Island registrerte at han ankom 12. november 1907.
Som mange innvandrere før ham, amerikaniserte han navnet sitt, og endret Berl til Bernard. Han meldte seg på nattkurs ved Columbia University College of Pharmacy, men om dagen fant han arbeid i byens travle Garment District. Det var hardt arbeid – han var som en «avslutning», en som setter sammen plagg – men det utviklet gründer-iveren i han og lærte ham å skreddersy. Det introduserte ham også for Rebecca Rose, en kvinne som jobbet med å sy knapphull og knapper. Hun skulle senere bli hans kone.
Ved utbruddet av første verdenskrig sluttet Bernard seg til den amerikanske hæren og dro for å kjempe i Frankrike. Etter å ha fullført militærtjenesten vendte han tilbake til New York med et fornyet ønske om å lykkes. Han ble uteksaminert fra college, giftet seg med Rebecca og bestemte seg for at tiden var inne for å gå i virksomhet for seg selv. Sammen med sin partner, Morris Shapiro, grunnla han Par-Ex Shirt Company med base i Brooklyn.
Par-Ex laget skjorter av den beste kvaliteten for andre merker, inkludert Brooks Brothers. Det nye selskapet var en suksess, og i 1927 flyttet Par-Ex Shirt Company til eksklusive New Haven, Connecticut.
1927 – 1949
Oppmuntret av sønnene sine etablerer Bernard Gantmacher GANT Inc. – og begynner å lage skjorter under selskapets eget merke. På den tiden var byen New Haven en av USAs hovedsteder for klesproduksjon. En grunn til dette var at det hadde et stort samfunn av italienske immigranter, hvorav mange var talentfulle klesarbeidere.
Tidene var gode for Gantmachers. Virksomheten vokste – og det gjorde familien også. To av Bernard og Rebeccas barn, Marty og Elliot, ville fortsette å føre GANT til stor suksess. Guttene, som var født i 1921 og 1926, vokste opp i New Haven og hjalp til i skjortefabrikken ved å feie gulv og smelte sammen krager. De var også klar over hva som skjedde på campus ved Yale University i nærheten, noe som ville endre kursen for amerikansk mote.
Utbruddet av andre verdenskrig avbrøt karrieren deres og begge sønnene vervet seg til hæren. Da de kom hjem på 1940-tallet studerte de ved University of Connecticut. Marty spesialiserte seg i forretningsadministrasjon, mens Elliot hadde hovedfag i markedsføring. Utstyrt med sine nye ferdigheter, gikk de tilbake til familiebedriften.
Brødrene så at Amerika gikk inn i en periode med rask og dyp endring. Krigen hadde blåst bort mange gamle tradisjoner. Nye typer kunst, musikk og mote spredte seg over hele nasjonen. Marty og Elliot så en mulighet – og grep den. De overbeviste faren om at tiden var inne for å legge Par-Ex og entreprenørvirksomheten bak seg. I stedet for å lage klær til andre merker, ville de selge perfekt skreddersydde skjorter under sitt eget merke.
I april 1949 ble GANT Inc. etablert.
1949 – 1959
Marty og Elliot insisterer på at når det kommer til GANT-produkter, er bare det beste akseptabelt. Marty og Elliot forsto familiebedriften. De identifiserte seg så mye at de til og med endret sitt eget navn – Gantmacher ble til Gant. De forsto også kraften i reklame. De ønsket at produktene deres alltid skulle bli sett på de riktige stedene. Det betydde å levere kun til de beste butikkene i byen, og annonsere i The New Yorker.
Den første utgaven av The New Yorker ble publisert i februar 1925 med en tegning av en preppy mann med monokkel på forsiden. Det var en ny type magasin som appellerte til en ny type leserskare.
"The New Yorker vil være magasinet som ikke er redigert for den gamle damen i Dubuque," skrev grunnleggerredaktør Harold Ross. "Det vil ikke være bekymret for hva hun tenker på. Dette er ikke ment i respektløshet, men The New Yorker er et magasin som er åpenbart utgitt for et storbypublikum.»
Det tiltrakk seg de beste og vittigste forfatterne, alle fra J. D. Salinger og Vladimir Nabokov til Dorothy Parker og F. Scott Fitzgerald og hans kone Zelda. Det var ikke bare kresent om hvilke forfattere de ville publisere, men også hvilke annonser de ville publisere. De avviste reklamer som ikke passet til magasinets tone.
Et av selskapene som passet var GANT. Til å begynne med var det kun 1/8 side svart-hvitt-annonser hver tredje måned alt Marty og Elliot hadde råd til. Gradvis gikk de opp til større og hyppigere annonser, med oxford-skjorten i fire forskjellige bilder og fire forskjellige situasjoner, for så å kjøre åtte fullfargeannonser på ett år. Kampanjen spredte budskapet om at GANT produserte den typen skjorter som dagens unge sofistikerte hadde på seg.
1950-årene
Elliot Gant sa en gang: «La oss ikke prøve å være alt for alle. Vi er individer. Når du tenker selv, kan du være smakfullt annerledes.»
Etter hvert som det nye tiåret utviklet seg, ble Ivy League-stilen enda mer særpreget og sjarmerende. GANT utviklet flere og mer dristige skjorter i uvanlige stoffer, inkludert ruter, striper og tartan. Disse skjortene var i harmoni med den revolusjonerende stemningen på femtitallet. Dette ble kjent som Oxford fargeeksplosjonen, og det har vært en nøkkelfunksjon i Ivy League-stilen siden den gang. Til slutt forbød Marty og Elliot til og med selgerne sine å bruke hvite skjorter mens de jobbet.
Midten av 1950-årene
Fra begynnelsen var GANT kjent for kvaliteten på skjortene sine. Tidligere, da selskapet var i gang med å levere skjorter til andre forhandlere, ble et diskret GANT-varemerke lagt til: en liten diamant med en "G" i den, stemplet på halen av skjorten. Dette merket var kundens kvalitetssikring like mye som forhandlerens etikett inne i kragen. På midten av 1950-tallet hadde Diamond G blitt en del av den amerikanske herreklærhistorien – et særegent tegn på overlegen kvalitet som bidro til å gjøre signaturskjortene til ettertraktede bestselgere, med etterspørsel som langt oversteg tilbudet.
1950-tallet var en tid med enestående vekst i Amerika, og GANT-skjortene bidro til å definere det uformelle, men likevel smarte utseendet som dominerte i etterkrigsårene. GANT sitt detaljerte håndverk og uanstrengte amerikanske stil appellerte til en generasjon menn som hadde årevis brukt militære klær, og som nå hadde vendt hjem for å ta plass i den blomstrende middelklassen.
De satte pris på den perfekte rullen til en GANT-krage, og kvaliteten på stoffet man kunne forvente av en GANT-skjorte. Snart ville de også sette pris på en annen kvalitet som GANT var introduserte: farge. I flere tiår hadde den ensfargede hvite skjorten dominert i herreklær, men det var i ferd med å endre seg for alltid. En eksplosjon av farger kom – og den eksplosjonen utløste i byen New Haven, Connecticut.
1954 – 1959
Begrepet Ivy League ble først brukt på 1930-tallet for å referere til en gruppe nordøst-amerikanske høyskoler som var sportslige rivaler. Imidlertid ble det snart synonymt med mer enn bare sport. Begrepet betegnet akademisk fortreffelighet, prestisje, tradisjon – og en ny og avslappet stil som for alltid ville forandre amerikansk mote. En stil som ble kjent som Ivy League-stilen.
I 1954 erklærte LIFE-magasinet New Haven som hjemmet til Ivy League-stilen. Grunnen til dette var at New Haven ikke bare hadde en blomstrende klesindustri, men var også hjemmet til Yale University. Det var det ideelle stedet for Ivy League-stilen å blomstre.
Den nye stilen var en måte å kle seg godt på uten nødvendigvis å kle seg ut. Den inneholdt gjenstander som hvite bukkeskinn-sko, grå flanellbukser, Button-Down-skjorter og jakker med naturlige skuldre. Det var en mer avslappet stil, en skarp kontrast til de dobbeltspente, polstrede skulderdressene som dominerte i førkrigsårene.
Marty og Elliot var instinktivt klar over hva som skjedde i hjembyen deres. De så den nye stilen og innså at den passet sammen med det GANT gjorde. De begynte å eksperimentere med skjorter i forskjellige stoffer og stiler, og la til dristigere farger til den bleke 1950-tallspaletten. Familien var stolt av sin rolle i å forme det nye utseendet, og i 1954 ble selskapets navn endret til GANT of New Haven.
1949 – 1960
Button-Down-skjorten ble først båret av engelske polospillere, men på slutten av 1940-tallet var den et viktig element i garderoben til enhver velkledd mann. I Amerika var det opprinnelig en Brooks Brothers-skapelse fra 1920-tallet, men GANT spilte en viktig rolle i utviklingen, og gjorde den til sin egen.
Det er mange grunner til at dette skjedde. Kvalitet var én, men det var også flere aspekter ved skjortens konstruksjon som ikke bare var unike, men i visse tilfeller også ekstremt vanskelige å kopiere. Blant disse var formen dannet av forkantene på den knappede kragen. Det tok kombinasjonen av Bernard sin tekniske dyktighet, og Marty og Elliot sin motesans for å perfeksjonere den, og den ble kjent som den perfekte rullen.
Den perfekte rullen var ikke den eneste signaturdetaljen som GANT perfeksjonerte. Andre små grep som kundene satte pris på var blant annet: Opphengshempen på baksiden av skjorten som kan brukes til å henge skjorten for å holde den rynkefri i garderoben. Det ble til og med en del av Ivy League-datingkulturen; at en mann ville fjerne opphengshempen sin når han ble sammen med en jente (og hun, til gjengjeld, ville ha på seg skjerfet hans).
Boksfolden, bak på skjorten, ga brukeren større bevegelsesfrihet. Og den bakre krageknappen holdt slipset på plass og hindret kragen i å rulle opp. I 1963 vant krageknappen en pris fra magasinet Esquire. Elliot oppfant knappetappen for å få slipset og skjorten til å matche perfekt. Sammen med den perfekte rullen smelter slipsknuten inn i skjorten og skaper den ideelle Ivy League-stilen. Samtidig som de perfeksjonerte herreskjorten, la GANT merke til at det ikke bare var menn som begjærte klærne deres. Inspirert av antallet kvinner som lånte skjorter til kjærestene og mannen deres, innså de at begge kjønn satte pris på kvalitetsklær. GANT lanserte sine dameskjorter med slagordet: "For kvinner lager GANT skjorter, ikke bluser."
Et nytt kapittel begynte for selskapet, og med det kom et nytt navn. Nå ble selskapet ganske enkelt kjent som GANT Shirtmakers, noe som gjenspeiler fortreffelighet og kulturelle betydning av selskapets signaturvare.
1960S
For studentene var Yale Co-op mer enn bare stedet å fylle på med alt fra tannbørster til lærebøker. Butikken på campus var også der de gikk for å kjøpe klær, og da Ivy League-stilen eksploderte, var Yale Co-op koblingen til den nye stilen. Butikken ble grunnlagt i 1885 og var den nest eldste universitetsbutikken i USA (nettopp slått av Harvard COOP). Den forsynte generasjoner av studenter med klærne som skulle bli nødvendigheter fra Ivy League: dresser med naturlige skuldre, stripete slips, gensere med V-hals, sportsjakker, khakibukser, vingeformet sko og loafers – alt det som trengs for å se kul ut på campus.
Imidlertid var GANT sin skjorteserie for Yale Co-op en sensasjon. Button Downs-skjortene fløy ut av hyllene og ble en integrert del av Ivy League-stilen. Snart ble button-down-skjorten ikke bare funnet på campus, men også over hele landet, sett på som det essensielle plagget for den stilige amerikanske mannen på 1950- og 1960-tallet. Og for alle som ville ha det beste, var GANT button-down-skjorten bare inngangsbilletten.
1949 og fremover
Da andre verdenskrig tok slutt og amerikanske soldater kom hjem, gikk landet gjennom en periode med raske endringer. Ny smak og påvirkning innen sport og mote spredte seg over hele nasjonen.
Radio, TV og magasiner introduserte folk til en aktiv livsstil de aldri kunne tenke seg at eksisterte. Ettersom sportsaktiviteter påvirket mange kreative skreddersømmer, fortsatte etterspørselen etter et komfortabelt utseende å spre seg. GANT-skjorter bidro til å definere det uformelle, men likevel smarte utseendet. Det var en blomstrende middelklasse som satte pris på den perfekte rullen til en GANT-krage og kvaliteten på stoffet man kunne forvente med en GANT-skjorte. Fram til slutten av 1960-tallet hadde GANT utelukkende vært en skjortemaker, men nå var tiden inne for å bruke spesialistkunnskapen deres til å utvide utvalget. I 1971 produserte de sin første kolleksjon av amerikanske sportsklær inkludert slips, bukser og rugbyskjorter.
Mon - Fri: 9-17
Sat: 10-18
Sun: 10-16
Mon - Fri: 9-17
Sat: 10-18
Sun: 10-16
Mon - Fri: 9-17
Sat: 10-18
Sun: 10-16
Get invitations to exclusive in-store events and promotions. You’ll also get updates on our latest collections and inspiring new trends.